2007-12-14
 19:42:51

Situationer

Detta blir ett matte-inlägg, om lite situationer som får dagarna att bli liiiiite jobbigare. Vill du bara läsa om Leia här i bloggen så hoppa över att läsa detta =)

Om jag lägger ner tid och engagemang på att förklara något för någon. Om den personen sedan står som ett levande frågetecken några dagar senare när jag frågar hur det har gått. Hur kul är det? Känns som ens hjälpande hand studsar tillbaka! Snälla fråga inte om något om du skiter i svaret!

En annan tråkig sak tycker jag är när jag t.ex. lärt Leia något bra, då kan jag få den där kommentaren "Men det kan ____ också!". Precis som det var väl ingenting. Men för oss kanske det är en stor sak om vi tränat mycket!!

Ibland när jag pratar hunduppfostran med någon berättar jag att vi försöker använda mjuka metoder så mycket det bara går. Då kan den personen säga "det gör jag med". Sekunder senare kan personen dra och slita i hunden och skrika och gorma när den gör fel! Jag säger också till Leia på skarpen ibland, men i den situationen känns det som om personen bara försöker vara duktig. Varför inte stå för sitt sätt att vara hundägare?

Sen detta j*dra tjöt om Ceasar Millan som tydligen är sååå duktig, jo kanske i vissa lägen. På att analysera hundarna är han oftast bra, men metoderna han använder, hallå?! Orkar inte skriva mer om den mannen. Men dagligen möts jag av kommentarer som "Åh, har du kollat på Ceasar, han som är så bra". Iofs oftast av icke hundägare. Neh, jag vill ha kommentarer som argumenterar emot mig i sådana fall. Säg varför han är bra, så kanske jag kan lyssna utan att fälla för mycket taggat utåt.

Min undran är om jag själv är likadan. Jag ber i sådana fall om ursäkt!! När jag tjatar om min klicker så kanske inte du är intresserad! Men jag anser att jag iaf har bra underlag för mina metoder... Men välkommen att "prove me wrong".

Jag vill absolut inte att någon tar åt sig av detta =P, behövde bara skriva av mig och det är INTE någon pik mot någon speciell person. Eller jo, igentligen är det väl det, men ingen som läser detta ;).

Neh, nu ska jag vara positiv. Ha en underbar helg!!

P.S. Varför är det så j*kla svårt att öppna Arlas 1,5 liters mjölkpaket numera? Står ju med en kniv och skär upp skiten!! D.S.


therese

Vet precis vad du menar, så jävla tröttsamt.



PUBLICERAT: 2007-12-15, 13:39:44 | URL: http://kexet-mittlivsomhund.blogspot.com
Lisa

Måste börja med att poängtera att jag är 100 % med dej angående mjölkpaketen, why this märklo change ARLA? Visst var det inte så innan... eller? Kan iofs inte säga att falköpingsmjölkpaket är bättre *morr* Nog om dessa ytterligheter! Gällande hundägardiskussionen... är helt med dig förutom på en punkt. Jag försöker nämligen inte ens längre. Jag har redan gett upp tipsande till folk som inte har en bra grundsyn på hundhållning. Dem kan inte fatta något som har med klicker att göra eftersom dem sällan ens fattat att korrigeringar är en sista utväg som det inte säger någonting till hunden om hur den ska göra rätt, bara att den gjort fel. Det är helt hopeless, don´t bother, för du kommer aldrig se någon förändring i den person du syftar på, men du kommer bli massor irriterad på vägen! Det bästa du kan göra för alla inblandade är att köpa en munkavle till personen ifråga eller undvika möten *suck* Hoppas vi ses snart! Kramisar!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: