2007-12-22
 21:02:13

Tänkvärt!

Idag har matte kommit på en sak som jag tänkte delge våra bloggläsare!
När jag var ute och gick med Leia och pappa i skogen,var Leia lös. Då möter vi en främmande man med sin lille son och sin 1-åriga boxer (i koppel). Dem kom lite ifrån ingenstans så Leia hann springa fram och skälla typ två gånger innan jag fick kallat in henne.. (kopplade då henne).
Bad boxerägare så hemskt mycket om ursäkt och "skyllde" på att det faktiskt aldrig går någon där. Jag trodde då jag skulle få en liten avhyvling men mannen var hemskt trevlig och sa "Det ingen fara, hon är ju valp!". Han berättade sedan att han själv hade haft sin hund lös 5 minuter tidigare och mött två hundar (som han tyckte liknade Leia). Hur som helst hade han själv haft problem att kalla in sin hund och hade skyllt på samma sak, att det aldrig går någon där. Dem han hade mött hade sagt att det absolut inte var någon fara och hade glatt gått vidare. Pratade en stund och Leia fick hälsa på den otroligt söta Boxern!

Vi sa hejdå och gick vidare, matte mycket glad över att han varit så trevlig! Förväntar mig alltid att människor ska vara rappa i käften =P.

Vi gick igenom skogen och sedan in på en annan stig (Leia var kopplad), då möter vi ett medelålders par med två hundar (förstod att det var hundarna Boxer-ägaren träffat). Dem kallade hundarna Dvärgjackrussel?!
Hur som helst så springer en av hundarna fram till Leia (den andra var kopplad) och jag släpper då Leia eftersom jag inte tycker det är lämpligt att en lös hund ska hälsa på en kopplad Leia. FUSK!!
Efter en stund frågar hundens matte "Är det en tik?" Jag svarar ja. Hon frågar då "Hon löper väl inte?".
Blev lite ställd, skulle jag låtit en hane springa fram till Leia om hon löpte? Vädligt märklig dam, ska inte säga korkad för jag uppskattar att hon frågade. Men liiiite tidigare kanske?!?!
Jag var på så bra humör att jag inte orkade vara spydig =P.

Tänkvärt:
Om paret hade varit otrevliga mot boxer-mannen, hade han förmodligen varit otrevlig mot oss. Vilket i sin tur hade resulterat i (100% säker) att jag skällt ut paret!
Slutsats:
Att ibland försöka knipa igen, en otrevlig kommentar kan komma tillbaka mot en själv!


Lisa

Haha så klok du är, hur ofta är det inte så!! Nån gruffar på en och man ger igen på någon annan, det kan gå veckor men nog känner man behov av att snäsa av någon annan om tillfälle uppstår efter att man själv blivit avsnäst!! Haha härligt moget och vuxet beteende :) Men jag skulle önska att man kunde inta inställningen att den hundägare man siktar möta kommer bli ett trevligt möte men det är inte ofta så. Men jag börjar inse att det sannolikt beror massa på min egen inställning till andra och min irritation över många människors hundinställning... nog blaj om detta! Vi kan konstatera av dagens nätkonversation att vi nog ofta behöver se till vårat egna beteende i första hand!! Ses imorn, puss!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: