2007-09-04
 13:11:50

Soffa+klickerträning

Har äntligen fått hem soffan (har varit utlånad). Sitter i den med en Leia i knät som vill ligga bekvämt. Hon försöker "bädda" på mina ben. Fattar hon inte att det gör ont!! Kan juh inte hjälpa att benen är så fasta och fina *skratt*.

Vi har precis varit ute och klickat kontakt. Gick finfint. Jag vet juh inte om jag gör exakt rätt när jag klickar och lär juh inte lära mig det då jag inte FICK gå klickerkurs med valp. Hallå?! Det är ju JAG som ska lära mig. Leia är juh bara försökskanin på kursen. När Leia är mognare vill jag juh kunna allt inom klicker så jag kan träna massor. Lite irriterad e ja. Väntar svar iofs på en annan kurs.
Får försöka fjäska till mig en privatlektion hos en prickig matte annars =P

Hur som helst var jag ute och tränade med Leia. Bland annat på detta:

Övning
Leia är juh en godisoman (heter det så?) och blir smått hysterisk när man tar fram gotta. Men jag har nu gjort en övning för att hon ska kunna behärska sig.
Jag håller fram min hand med handflatan uppåt med en godis. När hon sitter och kollar på mig så klickar jag och hon får godisen..
Resultat
Från början var det bara hopp och stoj från lilltösen. Hon var en riktig liten ettrig sak som skulle klättra upp på armen. Fick höja godisen när hon närmade sig och sänka den när hon drog sig tillbaka.. Till slut satt det.
Nu när vi var ute och tränade fick jag kontakt (+sitt) när hon såg handen.
Svårare
Finns det något sätt att göra det ytterligare svårare steg (vi kommer köra samma några gånger nu så att det sitter). Jag ser juh verkligen på henne att hon förstår nu iaf. Hihi.. vårt lilla busfrö!
Min plan är att kunna ha handen närmare och närmare... nu har jag den ca: 25-30 cm bort. Vill även få henne att behärska sig vid måltid... hmm.. något som inte gått så bra innan..

Jepp.. lite träningsdagbok får man väl ha. Oj, nu ska lillan ha lunch =)
Tips på träning med klickern mottages tacksamt då ingen kurs vill ta oss an..

Kramar och Svansvift
~ Jenkan & (hungrig)LeiaBeia ~
Leias Place



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: