2008-04-23
 08:33:15

Vad tränar vi på?!

Eftersom vi ska iväg och träna i eftermiddag tänkte jag skriva en träningsupdate, tyvärr har vi inte avancerat så mycket på sistone utan mer tragglat. Lite tråkigt men välbehövligt!
Nu tänkte jag dock försöka utvärdera lite vart vi befinner oss i träningen. (missar säkert något!)

Detta tränar vi på
Grundposition, kommandoträna "fot" så hon inte tappar det.
Grundpostition, starter, varierar mellan "stanna" och "fot" när jag tar ett steg ur grundpositionen (både från sitt & stå)
Fotgående, skall sätta kommando.
Fotgående, klicka kontakt-starter massor (från sitt!!)
Fotgående, svängar.
Fotgående, tempoväxlingar
Ingångar till rätt position, sitt eller stå spelar ingen roll. "Bättre" belöning vid sitt, var tydlig när hon gör fel, men inte negativ!!
Platsliggning, skall lägga Leia med störning (ensam) utan "extra"-kommandon.
Tandvisning, be några checka Leias tänder (kända + okända personer )
Fjärren, kör från ligg→sitt ("upp"), "som man ska". Variera avståndet.
Apporten, träna mottaganden från sitt, får ej resa sig (framför mig, inte i grundposition än) traggla inte så hon blir frustrerad och obekväm med apporten!!
Kampa med andra människor (verkar vara vägen till Leias förtroende)
Inkallning, hon skall komma till grundpostitionen (visa in henne) från kort avstånd

Skall tränas
Läggande, shapa snabba lägganden och sätta kommando "dekk"
Stå, shapa ett snyggt "stå", kom på lämpligt kommando!
Ställande under gång, med externbelöning Tunneln?
Hopp, skall sätta Leia och kalla in henne över hindret, för att veta vart vi befinner oss i träningen.

Shit vad det känns som vi har en lång väg kvar! Jaja.. det är roligt!!


myra o Hanna

Oj sicken skillad lista! Gud vad ni är flitiga! Kör hårt helt enkelt!
kramis



PUBLICERAT: 2008-04-23, 13:41:50 | URL: http://minmyra.blogspot.com
Lisa P

Bra lista, bra delmoment, bra tankar! Du har kommit så långt med din träning! Nu är du strax där jag var i början av Alfa. Finliret behövs, alltså du kan få Leia att göra allt men hon behöver kunna göra det på kommando och snabbt. Underbart utgångsläge! Bra att du inte tragglar apporten för mycket, räcker med en eller två gripanden lite då och då. Tänk på att gärna lägga in andra hundars apporter, så att hon inte blir "nos nos" när du börjar träna det. Det är inte helt lätt att träna bort när hunden vill undersöka "hmm vems är denna apporten". Olika prylar är ju bra men dem luktar ju ändå samma som hennes egna apporter!!

Inte kan jag träna med Leia. Jag vet att du menar allvar och att jag får träna henne, men jag har jättesvårt att träna med liten hund. Jag kan ju ingenting och gör massa felaktigheter. Så kan vi inte ha det. Det verkar bara bli du, jag och ellinor i afton på gmbk! Kram kram



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: