2008-08-01
 09:02:54

Morgonträning

Uppe med tuppen brukar juh matte vara, men att glad i hågen klicka på morgonen var något nytt!!

Igår på morgonen klickade jag Leia upp på bollen, 2 tassar stabilt uppe nu. Ska köra några rep till och sen ska jag ta bort stödet sucessivt så hon måste vara lite mer försiktig.

Igår eftermiddag åkte jag & Leia med Sussi till stallet och gick ut med Winchester. Måste sett tokroligt ut med en stor häst & en liten DP, gölligt var det iaf. Leia skällde på honom när han gnäggade till Axelina som var kvar i stallet. Hehe..
När Winchester hoppade till när vi gick så morrade Leia på honom, typ som om hon sa till honom *fniss*.
Tokvarmt var det, men otroligt mysigt!!

Efter vi varit hemma en stund klickade jag Leia över mitt ben, hon är ruskigt snabb på att bjuda beteenden! Thjoho! Var nästan så jag kunde lagt på ett kommando, fast jag hade juh fel position om man ser till slutmomentet, så det hade inte varit att rekomendera ;).

Körde även några "upp", belönar mycket "ligg" i samband med detta så vi inte förstör stadgan, i eftermiddag tror jag att jag ska testa vid sidan *håll tummarna*.

Imorse körde vi några upp + att jag klickade kontakt på morgonpromenaden, körde några halter också, fick till två riktigt snabba sättanden. Framsteg!! Men fortfarande en lååång väg kvar.
Häromdagen hade jag nästan gett upp hoppet, inte på Leia utan på vår framtid. Men men, skam den som ger sig (alltså nästan till mig!).

Imorse hände en rolig grej också, jag glömde slänga bajspåsen i papperskorgen så jag sprang ut igen & stängde inte grinden efter mig. I ögonvrån ser jag hur en svart varelse närmar sig den, jag säger lugnt "stanna" och vad tror ni hon gör? Hon stannar! Hurra för säkrat kommando!! Som tur var hade jag gotta så jag kunde belöna Lillbus.
Visst brukar hon stanna, men att stå kvar lugnt i samma position medans matte försvinner utom synhåll är helt klart imponerande! Älskade vov!

I eftermiddag ska jag köra flera klickerpass;
Detta är lite idéer jag har (ska inte köra alla..)
- Hopp över benet
- Tassar på bollen
- Kontaktklick på varje promenad (as always numera..)
- Handtargetklick (var längesen, ska försöka få henne mer precis i handflatan så hon "siktar" bättre =P)
- Kryppass (Shiet vad länge vi har gjort detta, men hade ett braketrough häromdagen!)
- Liggstadga (Viktigt nu när vi tränar mycket med ligg som utgångsposition (upp och kryp))
- Testa "upp" vid sidan.
Tänkte även köra en kort apportrep. men det klickar vi inte!

På måndag kommer vår träningsdagbok starta igen, så håll utkik!

Passar på att skicka massor av tankar till Prickigkorvsgänget som inte är på topp just nu!!

Huggsi huggsi Now it's time for work! Thank God It's Friday!

Behöver jag säga att vi saknar detta? Hoppas vi ses snart!:


M&H

Åh vad roligt att ni är tillbaka i den bästa andan igen! Ni har ju fullt upp med klickande, kuul!

Jag provade "upp" tipsen jag fick av dig igr och det kändes redan bättre :D

Det är en sån skamm att det är miljoner kilometer mellan oss!



PUBLICERAT: 2008-08-01, 10:14:20 | URL: http://minmyra.blogspot.com
Lisa

Åh vad härligt att höra att motivationen är tillbaka igen. Visserligen känner jag dig vid det här laget och dina svackor brukar vara högst tillfälliga! Jag har jättesvårt att klicka spontanbeteende med Imsa just nu. Vi har kört mycket stadga och det gör att Imsa väljer ett beteende typ "ligg" och sedan gör hon det ihärdigt och stirrar bara rätt ut suck Så jag försöker bryta detta för att få henne att prova något annat men det är sååå svårt. Jag vill inte "visa" henne och göra henne beroende av att jag "hintar" för att hon ska pröva lite. Moooorrr! Hon gör ju helt rätt egentligen bortsett från att jag inte sagt ligg/ sitt till henne!!! Gruff gruff! På måndag ska jag åka till gmbk fast det blir nog på dagen, bajs att du jobbar! Skolka! Kanske kan vi träna på söndagkväll? Kram puss!



PUBLICERAT: 2008-08-01, 12:55:37 | URL: http://www.chloeweb.se

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: