2008-06-09
 11:07:00

Att bemöta en Leia

Leia är juh väldigt skeptisk till främmande människor, det har hon i princip alltid varit. Hon skäller nästan alltid när någon kommer mot henne, vare sig det är jag eller någon främmande, antingen av glädje eller av osäkerhet.
Det är svårt för mig att hantera en "hälsnings"-situation då jag oftast inte vet hur Leia ska bemöta personen i fråga.
Risken med detta är att jag är för stort stöd för henne alt. för litet, detta är något som jag måste lära mig..

Jag har funderat mängder på hennes val av människor som hon gillar och pratade även med Mia om detta i helgen.

När Leia först träffade Mia och Leslie var hon helt tyst. Inte ens ett morr! Sannolikheten att hon ska känna igen dem är väl minimal, var juh ett halvår sedan dem träffades! Leia kände sig ganska snabbt bekväm med dem och delade sparsamt men gärna ut pussar..

Hemma hos en av Mahyars kompisar satt en av killarna i en solstol varpå Leia hoppar upp i hans knä och pussar honom på munnen! Hallå, detta är en person hon aldrig träffat.. Han hade inte ens hälsat på henne!

Sen finns det personer som inte ens kan få Leia att nosa på handen, fastän dem inte gjort henne illa, människor som träffat Leia flera gånger.

Jag och Mia pratade om detta i helgen och fundilerade lite på olika situationer och hur Leia reagerar. Leia är tillbakadragen i alla möten, men i stora hela så finns det tre olika möten.

1. Personer som Leia är osäker på, luktar konstigt, kanske har en hund med sig.. ja.. inte så personligt som de andra två helt enkelt. Utan det är helt "enkelt" kemin som inte funkar.

2. Personer som kräver något av Leia, som har en "plan" när dem möter henne (t.ex. en person som innan bestämt sig för att kolla Leias tänder) misslyckas oftast och Leia blir väldigt avståndstagande och den här personen behöver jobba stenhårt på att vinna Leias förtroende, vilket dem sällan orkar.

3. Personer som låter Leia bestämma själv hur långt hon vill gå, får henne ofta i knät med tunga i hela ansiktet :P . För den här personen låter Leia få förtroende på egen hand och då blir hon så mycket mer säker i situationen!
Som Mia, hon har inte som mål att få se Leias tänder/kolla i öron/klämma på henne, men efter en timme tillsammans i torsdags kunde hon göra både det ena och det andra.

Tyvärr är det långt ifrån alla som frågar innan hur dem ska gå till väga med Leia, det skulle hjälpa oss så otroligt mycket i vår träning om man bara frågade! Men för somliga är detta svårt, dem vet bäst själva. För det funkar juh på deras hund!

Det skulle även undlätta för mitt eget engagemang, varje gång jag ser Leia pussa på en främmande människa så får jag energi att forsätta träna henne.
Hon är en svår nöt att knäcka och behöver massor av träning!

Foto: TheBakers


Mia

Så bra skrivet! och bra att få ner på pränt så man ser vad det är som händer med Leia i olika situationer! Är så glad att jag är en av dem hon känner förtroende för och också för att du hjälpt mig att få det förtroendet, för du känner ju Leia bäst och vet hur hon är!! Tack för helgen också, så kul att bara prata, tjöta, skoja, grilla... du är alltid välkommen tillbaka, även din M såklart om han kan slita sig från bilen sin!! ;-)


Myra o Hanna

Läckra Leia! Bra funderingar ni kommit fram till. Myra är verkligen lika dan. Dom människor som struntar i henne helt och hållet älskar hon + vissa andra utvalda.

Men det var coolt och se när jag var hos er, varken dig eller Mahyar var hon skällig mot.

Dom vet minsann vilka som är bra ;)



PUBLICERAT: 2008-06-09, 20:24:49 | URL: http://minmyra.blogspot.com
Lisa

Bra skrivet! Det är spännande att höra din analys, du är uppmärksam på din hund och lär dig mer och mer hela tiden och du lär mig, som är helt nollställd på otillgängliga hundar. Det tackar jag dig för! Framförallt är det din förbannade rätt att få bestämma om/hur folk ska approacha din hund. Morr har dem förtjänat som inte har vett att fatta det, än mindre lyssna på vad du säger. Riktigt snygg ståbild där Beija! Det blir visst fler utställningar bestämd Kramisar vännen, ses snart!



PUBLICERAT: 2008-06-10, 10:59:42 | URL: http://www.chloeweb.se

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: