2008-05-05
 14:46:17

Tånga hed

I onsdags åkte husse till Sthlm och jag & Leia var hemma och packade.
Egentligen skulle vi till PBK på torsdag morgon, men vi var så sega och hade knappt packat något att vi sket i det. Vid två-tiden var vi klara och åkte bort till Lisas föräldrar för att packa in sakerna i husvagnen. Efter lite småpyssel och väntande på jobbande Lisa åkte vi mot Vårgårda vid 16.
Vid 5 var vi framme och då kekade vi middag och efteråt var det en domare, som hette Alf, som gav lydnadstävlingstips. Väldigt intressant, han hade dock lite för mycket skitsnack om andra domare och för mycket "fusk" att berätta. Men han avdramatiserade tävlandet och det kändesväldigt bra. Han var motsatsen till Git som vi gått kurs för! Lite förvirrande och svårt att veta vad man ska tro!
Men om man förväntar sig Gits version av domare och hoppas på Alfs när man ska tävla, så går det nog vägen!

Fredag morgon åkte vi iväg och spårade med Gullan, två raka 100-150 meters spår på äng var la vi och alla gick med varandra. För att se hur de andra hundarna jobbade. Väldigt intressant att se andra hundar jobba, dock inget nytt "spår-tips" att ta med hem.
När vi kom tillbaka till Tånga vid 16 så kekade vi och sen var det en tjej som visade Rallylydnad, tyvärr inte med egen hund utan man skulle bara försöka gå banan med sin egen. Inte jätteintressant eftersom jag redan sett skyltarna + att Leia inte kan dem momenten än...
På kvällen skulle vi grilla, men det fanns bara en stor Paellagryta att grilla med så brorsan tände egen grill. Tyvärr lite för sent så vi blev väldigt hungriga och därmed också gnälliga =P.
Men gott var det när vi till slut satte oss för att keka!

Lördagen spenderades med ny spårinstruktör Stefan, han hade en annan syn på spårandet som passade min egen syn bättre!
Dock lite för avancerad start på dagen enligt mig, fastän Leia klarade det. 350 meters spår (lagt av Lisa) som delvis var på äng, i gassande sol. Leia var väldigt flåsig, men kom fram till slut iaf. Jag hade dock velat ha mer säkerhet ifrån henne.
Nästa spår var ett skogskortis som jag och Lisa la åt varandra, Stefan gick med när hundarna tog det. Leia var mycket mer samlad denna gången, dock inte alls intresserad av leksaken i slutet och missade spårslutet. Men hon har ett bra flow iaf =0).
Vi kekade lunch när vi kom tillbaka och Stefan gav lite tips.
Egentligen var det en föreläsning på kvällen men vi prioriterade våra hundar och myste i förtältet istället.

Söndagen skulle vi egentligen spåra men hela gruppen kände för att hellre köra lite lydnad inför tävlingen på eftermiddagen.

Eftersom jag & Leia inte tränat så länge har vi inte alla momenten och därför ville jag inte ställa upp i tävlingen. Det var fler som kände så, så det blev en nybörjartävling för oss istället.
Lisa & Fred med vovs tävlade med lysande resultat, Lisa kom trea och Fred vann!

Jag & Leia kom tvåa av tre i vår tävling =0).
Våra moment: (totalt 122 poäng)
Platsliggande Poäng: 10
1 minut avstånd 2 meter.
Tandvisning Poäng: 10
Vi går förbi domaren (Alf) som klappade Leia.
Linförighet Poäng 7,5 (nos, dk, ls)
Vi gick några svängar, vändningar och sträckor. Leia har inte fått så mycket uthållighetsträning så hon skötte sig fint.
Inkallande Poäng 8,5 (styr in hunden)
Från 5-10 meter.
Hopp över hinder Poäng 9 (dk)
Lydnadsklass 1 hopp
Helhetsintryck Poäng 9,5

Efter tävlingen packade vi ihop och åkte hem, trötta som f*n!!

Här kommer lite bilder från helgen.
1 Lillstumpan i canvasburen
2 Matte klickar kryp med handtarge
3 Hopp med handtarget
4 Fred & Imsa läggande under gång
5 Fred & Imsa apporten
6 Lisa & Chloe linförighet
7 Lisa & Chloe apporten
8 Jag & Leia plattsliggning
9 Jag & Leia hälsar på domaren
10 Jag & Leia linförighet
11 Jag & Leia linförighet slut (Leia bestämmer sig för att det kliar på halsen)
12 Jag & Leia inkallning
13 Jag & Leia hoppet






Puh, lång helg kräver massor av sömn!!
Kramar
~ Jenkan & Leia ~


Eva

Äntligen bloggar du ni hade tur med vädret. Vi var på utställning i Tjolöholm.



PUBLICERAT: 2008-05-05, 15:54:20 | URL: http://www-prickhundar.se
Lisa

Härligt att någon är bloggsnabb fast du var ju iofs hemma igår, lite fusk ;)
Vilken härlig helg det låter som att vi haft ;)


Myra oHanna

Åh vad mys! Kul med lydnad också! Linförigheten är läcker! är avis på din o leias kontakt, den är grym! Lär oss knepen vaa!



PUBLICERAT: 2008-05-06, 12:18:19 | URL: http://minmyra.blogspot.com

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: