2009-12-13
 22:44:03

Söndagsagility

Lisas önskan är min lag= uppdatering om söndagsträningen!

Har helt glömt av att skriva om förra veckans ridhusträning så jag får helt enkelt skriva om både förra veckans och dagens träning på samma gång!

Förra veckan körde vi två agilitykombinationer som vi sedan byggde ihop till en bana. Kan inte säga att det var vår bästa träning.. Slalomet funkade bara ok när jag sprang baklänges och tack vare godis som låg på marken var Leia något okontaktbar innan godiset var dammsuget...
Jag kände mig väldigt rörig och förvillade tyvärr Leia, trots detta var Leia är duktig!! När vi i slutet körde hela banan kändes det som vi fick bra flyt. Måste jobba mer med kontaktfälten bara.. rackars vad dåligt det blir när A-hindret är på slutrakan!!

Idag körde vi 3 stationer, ungefär som på bilden nedan (klicka för större storlek)

1. Körde först bara slalom+tunnel+slalom. Leia hade inte riktigt bra flyt utan kollar på mig i varje sväng *suck* plus att hon gick ur näst sista öppningen! Knasboll! Men hon klarade hela slalomet några gånger, vilket var mycket bättre än förra veckan!
Körde det övre hopphindret+ slalom också, den ingången såg riktigt bra ut, imponerad!

2. Fart, oh yes! Leia måste bli mer självständig, men tycker ändå att vändningen med de vinklade hindrena gick bra och jag kunde förflytta mig tidigt till det raka hindret... Leia tittade väldigt mycket på mig efter tunneln, borde kanske muntligt skickat henne på hoppet efter redan när hon var i slutet av tunneln? Men när hon väl sugit på näst sista hindret skötte hon rakan kanon!

3. Staket gillar jag! Körde först de svarta siffrorna och sen de röda. Måste dock köra mer sånt här, var längesen och det känns för vi har tappat lite flyt, måste placera mig nära och vara övertydlig....

Vi körde även en väldigt lätt bana idag, såg ut såhär (också klickbar för större size..)


Gick riktigt bra, i slalomet gick Leia dock ur näst sista porten båda gångerna och var svår att skicka på hoppet. Efter 8 ville jag testa ett bakombyte men det gick inte alls. Blev dumt eftersom jag hade kort sträcka att springa och Leia hade lång, varpå jag stog still=Leia halt..
Andra gången bytte jag när Leia var i tunneln och det flöt på mycket smidigare!

Med en helt ok träning, en bra träning samt några tävlingar i bagaget kan jag se några bitar som vi måste träna på.. (kommer nog på fler efterhand..)

Slalom - ALDRIG köra enbart slalom utan ALLTID hinder efter, Leia måste lära sig att slalom inte betyder belöning (slut) Hon har noll sug på hinder efter slalom. Behöver även få mer flyt på slalomet samt träna olika vinklar och högerslalom.

Kontaktfält - Klicka med target innan vi kör i kombination varje gång, måste vara konsekvent! Det är inte ok att dundra i 200 knyck nedför A-hindret, vill gärna att skruttan ska hålla flera år!

Bakombyten - Leia börjar bli mer självstänig och klarar bakombyten bättre, behöver tragglas och säkra lite.. (Matte måste bli tydligare)

Externbelöning - Jag skäms över att jag inte tränat med detta, men från början när vi tränade hade jag 100% fokus att Leia inte skulle sticka på plan alls. Att då ha en burk med godis som lockade också kändes inte riktigt passande... Men ska klura på något sätt att träna detta hemma och sedan testa lite smått nästa vecka, vill verkligen kunna utnyttja detta med henne!

Några planer iaf, säg till om du (lisa) har något mer att tillägga =P! Ska även försöka få med husse någon gång också så Leia får lite träningsstörning =P


Anna-Karin Edlund

Åh vad du är duktig! Ska bli kul att få se/höra resultatet av träningen på alla tävlingar i vår/ sommar, för det blir väl ut och tävla mycket nu?!



Kram



PUBLICERAT: 2009-12-14, 10:17:51 | URL: http://www.dptjejer.blogspot.com

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: