2010-06-11
 08:04:53

Avslutning

Igår hade vi kursavslutning, liten tår i ögat faktiskt.. Nädå, men av de kurser vi gått är detta den kurs som utvecklat oss mest.
Mina två huvudmål med kursen var att:
♦  Bli bättre på att hitta vägar som ger oss mest flyt på banan (alltså inte alltid de lättaste vägarna)
Det tycker jag absolut jag har blivit bättre på, har dock en del kvar och behöver träna mycket på att göra de bytena som krävs för att kunna välja den väg som passar oss bäst!

♦  Få Leia mindre stressad
Genom att jag inte längre säger något på banan (helt tyst) blir jag mer fokuserad och sansad, vilket gör att Leia lugnat sig betydligt. Behöver få ner henne lite till, men det kommer ju även med tiden när vi tränar då jag blir tydkligare och hon förstår vad hon ska göra!

Sen ville jag får mer träning på hur jag ska handla Leia vilket jag absolut har fått. På avslutningen igår körde vi en trixig bana med bara hopp och tunnel men med mycket handlingssvårigheter, i ösregn! Som tur är har jag ju en hund som sitter och darrar i pauserna när det regnar men inte bryr sig det minsta om regnet på banan!
Jag valde att köra mycket bakombyten första omgången, vilket gör att jag får mycket dö-tid och nästan stannar=frustrerad Leia. Nästa omgång fick jag instruktioner att istället köra framförbyten på fler ställen, tyvärr hinner jag inte med Leia... Så detta får mig att inse, med tanke på att Leia är liiite snabbare på tävling, att jag nog ska prioritera och traggla mycket bakombyten...

Kombinationen vi körde (klicka för större format)

Starten fick vi inte riktigt till, vi har testat detta en gång innan. Då gick det sketbra, men jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde.. Ska absolut få till en sån start! Hur som helst...
Min egna väg (som egentligen gick bäst) var:
BB vid 3, BB vid 4, BB vid 6, sen valde jag att ha kvar Leia på höger efter 7 och hon va sketgrym och tog rätt tunnelöppning vilket flera hundar tabbade sig på! (vår instruktör sa t.o.m. att jag i princip trängde Leia mot fel tunnelöppning men eftersom jag hade riktat kroppen rätt och visade rätt så tvekade Leia inte ens, duktig Råtta!), tog såklart ut Leia från tunneln på vänster, sen BB vid 11 (tänkte egentligen gjort FB vid 10 men hann inte), sen BB vid 15 eftersom jag känner att det är lättast att få in Leia i tunneln så, hade henne på höger sida vid 17, BB vid 18, BB vid 19, och sedan rusa in i mål!
Slutet (från lilla tunneln) gick såååå jävla bra alla 3 gånger vi körde, bakombytena va så snygga och Leia följde hur jag vinklade mig klockrent, min fina grymma hund!

Idag är Leia en trött liten tjej, hon hittar alla möjliga sovställningar och drömmer något (hennes ben rör sig som om hon springer) Vi ska snart starta dagen med en rejäl morgonpromenad så Leia kan slappa några timmar sen medans jag städar lite. Xena är på "dagis" eftersom det är smidigare att bara ha en hund hemma när jag ska röja runt.
Rabarberpaj ska jag få till också, så jag kan frossa med det sen tillsammans med litervis med vanlijvisp!

Thjohej, lång blogg idag och det är väl ingen som orkar läsa såhär mycket? Tur att man skriver för sin egen skull ;)


Mia

Mycket som händer på banan, härligt att det går så bra ändå att träna på att vara tyst ;-) (vi har ju inte så lätt för det annars liksom).



Avslutningar är både roliga o lite ledsamma, nu blir det nya tag o nya kurser kanske framöver.



Här regnar det cats and dogs, men jag hoppas solen kommer hit snart igen.



kramis



PUBLICERAT: 2010-06-11, 08:36:58 | URL: http://fredthevov.blogg.se/
Sophia, Cooper & Albus

Goooomorron! Jodå, jag orkade allt läsa klart allt. ;) Jag uppdaterade själv min hemsida + blogg med ett superlångt inlägg igår. Vart lite dåligt med bloggandet för min del. Men nu är det igång igen! Dock måste sidan uppdateras, funkar inte m kommentarer/gästbok/album mm. Vad gör du din i för program? :) Ha en bra fixardag! kramiiis



PUBLICERAT: 2010-06-11, 10:24:20 | URL: http://sophia-denovan.minwebbplats.se

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: